Alle klantcommunicatie in één overzicht

Communiceren met klanten, het kan op zo veel manieren

Communiceren met klanten, het kan op zo veel manieren. Ga voor jezelf maar eens na wat je dagelijks ontvangt: zakelijke e-mails, folders, berichten via social media… En welke berichten raken je nu echt? Precies. Bedrijven die jou persoonlijk aanspreken en situaties omschrijven die jij herkent. Die vooral ook consistent communiceren, op een manier die echt bij het bedrijf past.

Natuurlijk wil je dit ook voor jouw klanten. Zet daarom communicatiemiddelen in die echt relevant zijn voor jouw doelgroep. Waar hebben jouw klanten behoefte aan? Ga op onderzoek uit. Want doordat er zo veel berichten op hen afkomen, gaan ze selecteren wat echt belangrijk is. En bij die selectie wil jij horen.

Een passend communicatieplatform zorgt voor overzicht

Jaren doen wij al zaken met de grootste waterbedrijven in Nederland: Vitens en Evides. 70% van hun nota’s wordt digitaal verstuurd en 30% gaat via de post. In 2015 zochten zij naar een passend communicatieplatform om hun communicatie beter te beheren en uit te voeren. Samen met ons durfden ze de reis naar het ideale communicatieplatform wel aan.

Mijn collega’s en ik hebben dit met Vitens en Evides opgebouwd, aan de hand van hun eisen en wensen. De uiteindelijke voordelen? De medewerkers van Vitens en Evides kunnen nu zelf hun communicatiemiddelen aanpassen (PDF), zonder tussenkomst van de ICT-afdeling. Dat is ideaal, want voorheen kon een aanpassing wel maanden duren. Nu gaat het eenvoudig en snel! Hierdoor verloopt de samenwerking tussen interne afdelingen veel efficiënter.

Van persoonlijke uitnodiging per post tot tweet

Als je op meerdere manieren met de klant communiceert, zowel digitaal als per post, ontstaan er zo veel mogelijkheden. Stel je hebt een kledingwinkel. Dan kun je bijvoorbeeld via social media korte updates delen en via een folder de wekelijkse aanbiedingen verspreiden. En voor die speciale VIP-koopavond verras je jouw vaste klanten met een persoonlijke DM op de deurmat. Met een 3D-jurkje uit je collectie, die zichtbaar is zodra de klant de uitnodiging opent. Wedden dat die klanten komen shoppen?

Creëer een glimlach

Dus… blijf je klant vooral verrassen. Doe dit met de juiste inzet van communicatiemiddelen en wissel dit af. En denk je ook aan de juiste content? Verplaats je in de klant en beschrijf herkenbare situaties. Maak het persoonlijk. Uiteindelijk willen we allemaal iets met een glimlach lezen. Dan onthouden de klanten jou! Want het is een reis die de klant maakt, een zogeheten customer journey. En als hij zijn koffer inpakt, pakt hij hiermee ook zijn verwachtingen in. Waarvan hij hoopt dat deze worden overtroffen. Zorg daarom dat deze reis zo aangenaam mogelijk is, met aansprekende communicatie. Jij bent de reisleider!

Wil je een keer met mij sparren of zo’n communicatieplatform ook iets voor jou is? Neem dan vrijblijvend contact met mij op. Kies zelf maar of dit via LinkedIn of per e-mail is.

Auteur: Renate Hospers

Anderen lazen ook

Laat een bericht achter