Beter contact medewerkers Feenstra door social intranet van ETTU

ETTU winaar DCM Award in de categorie Access, Security & Control

ETTU won midden februari een DCM Award in de categorie Access, Security & Control. Het bedrijf zette bij installatiebedrijf Feenstra het zelf ontwikkelde Debble Workplace, een social intranet op basis van Office 365, in om de honderden medewerkers met elkaar te verbinden. ‘Zeker voor secundaire processen is een oplossing op basis van Office365 vaak voordeliger en gemakkelijker dan universele oplossingen.’

Feenstra is het grootste installatiebedrijf van Nederland; met 18 vestigingen en ruim 1400 werknemers onder wie 750 buitendienstmedewerkers. Door de digitalisering verschuift ook bij Feenstra de focus van techniek steeds meer op naar dienstverlening. Klanten kunnen bijvoorbeeld inloggen in het online klantportaal om direct te chatten met een medewerker. Feenstra worstelde met het probleem hoe de medewerkers goed met elkaar en met de kennis binnen de onderneming te verbinden.

“Het bedrijf had al een keuze gemaakt om bij de oplossing uit te gaan van Office 365. ETTU heeft daarop de eigen oplossing Debble Workplace geïmplementeerd. ETTU ontwikkelt al sinds 2008 standaard bedrijfstoepassingen, toen nog vooral voor on-premises omgevingen”, vertelt Bart Scheffer, marketingmanager ETTU.

Meer dan een database met informatie

Met de cloud zijn de mogelijkheden toegenomen en ook de producten flink aangepast. Debble Workplace is een social intranet dat een organisatie kan inrichten naar eigen wensen, met eigen look and feel, eigen afdelingen, enzovoort. Elke medewerker van Feenstra maakt op eenzelfde manier gebruik van het social intranet. Het is meer dan een database met informatie, voor elke medewerker is de omgeving gekoppeld aan de applicaties die hij nodig heeft. Informatie delen, raadplegen en direct met elkaar in contact treden wordt zo eenvoudiger voor de medewerkers. “Debble is ontwikkeld met de gebruikerservaring als prioriteit”, stelt Scheffer.

“Feenstra zag na de lancering direct een enorme piek in het gebruik, tot 800 sessies per dag. Dat is vier keer meer dan met een eerder, zelf ontwikkeld social intranet”, vertelt Scheffer. “Stel een klant heeft een vraag over een specifieke cv-ketel. De interactie van de medewerker met zijn collega’s gaat nu vele malen sneller.”

Het is de combinatie van een standaardproduct met doorontwikkeling dat Debble Workplace uniek maakt, stelt Scheffer. “De markt maakt de transitie van on-premises naar de cloud. Microsoft ontwikkelt daarin door, de klant moet erin mee. Wij garanderen dat onze oplossing meegroeit met de functionaliteiten van Microsoft. Met Debble Workplace blijven klanten nieuwe updates ontvangen, met nieuwe functionaliteiten.”

Office 365 en SharePoint

ETTU is een organisatie uit Gouda met 130 werknemers, die organisaties helpt bij de realisatie van de moderne werkplek; van strategiebepaling, het boven tafel halen van gebruikerswensen tot de realisatie ervan en veranderprojecten. ETTU werkt vooral voor organisaties met meer dan 200 werknemers en semi-overheden.

ETTU werkt enkel aan projecten met Office 365 en SharePoint. Volgens Scheffer bieden een combinatie met deze oplossingen steeds meer meerwaarde. “Als je kijkt op een hoger niveau, zie je dat steeds meer oplossingen gaan samenwerken. Vroeger hield Microsoft concurrenten het liefst buiten de deur, nu wordt vanuit de gebruikersgedachte gekeken naar hoe oplossingen steeds beter samenwerken.”

Scheffer ziet bovendien dat niet elke organisatie de stap durft te zetten naar een, complete EIM-oplossing. “Alles in één systeem maakt heel kwetsbaar, als dat platligt, kun je nergens bij. Het houdt bedrijven tegen om voor een one-fits-for-all-solution te kiezen. Bovendien is zeker voor secundaire processen Office 365 vaak voordeliger en gemakkelijker dan universele oplossingen.”

Mark van der Heijden is freelance (eind)redacteur voor diverse zakelijke magazines. IT heeft zijn interesse, omdat deze wereld continu in beweging is en innovaties voortbrengt die het leven van iedereen veranderen. Dit geldt ook voor EIM, dat de wijze waarop consumenten en bedrijven met elkaar communiceren verandert.

Anderen lazen ook

Laat een bericht achter