Zo laat u uw klanten sneller online betalen

Wanneer hebt u voor het laatst een acceptgiro gebruikt? Waarschijnlijk maanden of jaren geleden.

Wanneer hebt u voor het laatst een acceptgiro gebruikt? Waarschijnlijk al maanden of zelfs jaren geleden. U bent immers gewend altijd en overal mobiel producten te bestellen en direct te betalen. Digitaal betalen, zoals met iDeal, heeft zoveel voordelen dat banken gebruikers van het verouderde papieren betaalmiddel blijven stimuleren om voor digitale betaalvormen te kiezen. Hoe ver bent u met het inzetten van digitale betaal opties aan uw klanten. Heeft u aan uw klanten al gevraagd wat hun favoriete kanaal is om facturen te ontvangen én te betalen?

De acceptgiro, de lichtgele strook die u nog steeds onderaan vele facturen vindt, is eigenlijk niet meer van deze tijd. De meeste Nederlanders bankieren enkel nog digitaal en voor bedrijven is het duur om dit betaalmiddel – nog veelal handmatig – te verwerken. Niet voor niks wil Currence, dat het betalingsverkeer in Nederland faciliteert, de acceptgiro per 1 januari 2019 afschaffen.

Ik kan beter schrijven ‘wilde afschaffen’, want dit voorjaar is besloten om de afschaffing voor onbepaalde tijd uit te stellen. Uit onderzoek eind 2016 bleek dat ondernemers geen bezwaar hebben tegen de afbouw van de acceptgiro, maar ook dat goede doelen en sommige consumenten de acceptgiro nog relatief vaak gebruiken.

Sneller betaald

Is dat reden om achterover te hangen tot de volgende einddatum van de acceptgiro? Zeker niet, de voordelen van digitaal betalen blijven namelijk overeind. Zo blijkt dat ontvangers sneller betalen – en u dus sneller uw geld ontvangt – wanneer via mobiel of een website direct een betaling kan worden uitgevoerd. Gemiddeld 40 tot 60 procent sneller zelfs. Consumenten kiezen ook dit betaalgemak. Zij gebruiken al veelvuldig Tikkie, een app waarmee ze bijvoorbeeld vrienden of collega’s een sms’je met betaallink kunnen versturen. Even aanklikken en via iDeal kan direct het juiste bedrag worden betaald. Makkelijker kan bijna niet.

Voor bedrijven bestaan ook die mogelijkheden. Het is mogelijk om in papieren facturen een QR-code op te nemen , die de klant direct naar de betaalpagina op internet brengt waar kan worden betaald. Als de klant liever een factuur per e-mail ontvangt, kan daarin direct een betaalink worden geplaatst. De betaallink van AcceptEasy is een uitstekend voorbeeld van veilig en zeker betalen; u ziet meteen dat de betaling gelukt is.

Of gespreid betaald

Veel consumenten zouden hun aankopen graag gespreid, of aan het begin of einde van de maand betalen. Nu is het bij een online aankoop ook mogelijk om ervoor te zorgen dat de klant op een landingspagina terechtkomt waarbij gespreid betalen een van de opties is (uiteraard afhankelijk van hoe de leverancier deze vorm aanbiedt). Komt de datum van een volgende termijn inzicht, dan ontvangt de consument een notificatiebericht dat hij een akkoord moet geven op een betaling of dat de volgende automatische afschrijving binnenkort plaatsvindt. Zo worden zoveel mogelijk drempels weggenomen.

Zelfs de machtiging tot incasso kan digitaal verlopen. Deze incassomachtigingen of e-mandaten zijn een relatief nieuw fenomeen. Tot voor kort was een handtekening op papier de enige mogelijkheid om bedrijven toestemming tot incasso te geven. Het e-mandaat zorgt voor een rechtsgeldige digitale handtekening bij de betaalovereenkomst door uw klant. Omdat de machtiging via iDeal verloopt, is dit ook vertrouwd en veilig voor de consument.

Wilt u meer weten over online facturatie en betaalmogelijkheden? Wij helpen u graag verder.

Auteur: Joost Hagenaar, PostNL

Anderen lazen ook

Laat een bericht achter