Eindelijk ontklooien

Eindelijk nog eens een satirisch managementboek

“Ontklooien”: 102 citaten van Churchill, Woody Allen, Pink Floyd, Boudewijn de Groot, Kafka, Murphy en vele anderen. Van toelichting voorzien en toegepast op de alledaagse gang van zaken bij bedrijven en organisaties.

Het ideale instrument voor wie het ondergronds verzet in wil gaan: hang een citaat van een ander in de kantine, iedereen weet waarover het gaat en je loopt zelf geen risico.

Er wordt flink wat afgeklooid in onze bedrijven en organisaties, stelt auteur Guido Thys. Sleur, verborgen agenda’s, onkunde, baronieën en kat-en-muisspelletjes. Bijna iedereen heeft wel opmerkingen over de manier waarop het er op het werk aan toe gaat. Uit het ene onderzoek na het andere blijkt dan ook dat we steeds minder tevreden, laat staan gelukkig zijn op onze werkplek.

Professionals die elke dag het échte werk doen, weten meestal wel waar het schoentje wringt. Bij het management vinden we er echter niet meteen een bereidwillig luisterend oor voor. Bovendien: je nek uitsteken is niet altijd een carrière-bevorderend maneuver.

Thys bedacht de oplossing. Hij verzamelde honderden bekende en minder bekende wetten, axioma’s en citaten van managementgoeroes, filosofen, slimme mensen en gewone beroemdheden. Hij paste ze toe op herkenbare pijnpunten, zoals de Observatie van Veil: “Werk zoekt altijd het laagste hiërarchische niveau op”.

De 102 beste uitspraken voorzag hij van een suggestie voor gebruik én van een beoordeling van het carrièrerisico.

De bundel “Ontklooien” is een feest van de herkenning geworden en tegelijk een grappige, satirische, soms cynische doorlichting van de dagelijkse praktijk in de gemiddelde organisatie.

De auteur relativeert alles, ook zichzelf en zijn eigen werk. Zo luidt het op de cover: “Boeken zijn funest: ze zijn de vloek van het mensenras. Negen tienden van alle boeken is onzin en de andere proberen die onzin te weerleggen.” (Benjamin Disraeli).

Wie zin heeft in prettig gestoorde onzin komt met dit boekje de donkere winteravonden en de feestdagen vast wel door.

Guido Thys haalde eerder de nationale media door de oprichting van de Stichting Humor (die vergeefs probeerde het Nederlandse bedrijfsleven aan het lachen te krijgen) en de Klanten Wegjaag Club. Hij gaf al meer dan 2.400 lezingen en workshops over klantwaarde, management en ondernemerschap.

“Ontklooien” is bij elke boekhandel te bestellen.

 

Anderen lazen ook

Laat een bericht achter