Zakelijke technologie in 2018 – een terugblik 

Ieder jaar voorspelt Verizon welke technologische trends waarschijnlijk invloed zullen hebben op het bedrijfsleven en de overheid.

Ieder jaar voorspelt Verizon welke technologische trends waarschijnlijk invloed zullen hebben op het bedrijfsleven en de overheid. Aangezien we aan het einde van 2018 zijn, willen we even terugblikken op wat we een jaar geleden hebben voorspeld. Zijn de voorspellingen uitgekomen?

Onze eerste voorspelling was dat 2018 het jaar zou worden waarin software gedefinieerde netwerken (SDN’s) tot bloei zouden komen. Bedrijven zouden steeds vaker gebruikmaken van gevirtualiseerde netwerkdiensten en applicatiebewuste functionaliteiten. We zien dit zeker terug in ons klantenbestand. SDN wordt steeds meer gezien als een logische uitbreiding op Multiprotocol Label Switching (MPLS) en Ethernet-diensten. Deze technologie biedt IT-organisaties meer mogelijkheden om de zakelijke behoeften beter te ondersteunen. SDN-implementaties moeten innovatieve, netwerkconforme applicaties leveren om concurrentievoordeel te behalen in een steeds snellere wereld.

Onze tweede voorspelling was dat de beveiliging in platforms zou worden ingebouwd en de complete bedrijfsvoering zou ondersteunen. Ook werd verwacht dat er een stap zou worden gezet in het meetbaar maken van de effectiviteit van de beveiliging. Dit om effectief risicomanagement mogelijk te maken, maar ook om beveiligingsinitiatieven en -prioriteiten beter vast te stellen. Hoewel organisaties steeds vaker beveiliging in hun basisinfrastructuur integreren, zien we nog steeds maar weinig organisaties die hun rendement op beveiliging correct willen meten.

Vervolgens zeiden we dat digitale samenwerking de norm zou zijn en dat 2018 het jaar zou worden waarin digitale technologieën de manier van samenwerken echt zouden veranderen. Nu zijn er op dit gebied een aantal stappen in de goede richting gezet, maar we zijn nog niet zo ver als we verwachtten. Callcenters veranderen continu en passen steeds vaker kunstmatige intelligentie en robotica toe. Toch zien nog te veel organisaties laptops, vaste telefoons en mobiele telefoons als aparte apparaten. In de huidige maatschappij is iedereen mobiel en staat flexibiliteit centraal. Daarom is het logisch om personeel de mogelijkheid te bieden om naadloos samen te werken via meerdere apparaten.

We stelden verder dat kunstmatige intelligentie en robotica hun stempel zouden drukken op het Internet of Things. Daarbij zou het apparaatbeheer geïntegreerd worden in de totale IT-infrastructuur zonder de organisatie en businesscase te overweldigen. Opnieuw zien we hier vooruitgang, maar niet zo snel als we hadden verwacht. We denken echter wel dat naarmate 5G zich verder ontwikkelt, de mate van sensoring en de daarmee verkregen inzichten zullen toenemen.

We dachten ook dat mensen in 2018 de regie over hun digitale ervaring in eigen handen zouden nemen. Hier zien we dat eindgebruikers de voorkeur geven aan een digital first ervaring en dat het erop lijkt dat consumenten zich steeds meer bewust worden van de kracht van hun gegevens. Ze zijn steeds kieskeuriger in hun interacties – en met name de jongere generatie die is opgegroeid met technologie.

We hebben ook gezegd dat interoperabiliteit een prioriteit zou zijn voor de openbare veiligheid. Dit is waar, met name in de VS. Bij een ramp moet er gewoon sprake zijn van connectiviteit. Rampen hebben geen betrekking op merken, maar op gemeenschappen. Het is dus van cruciaal belang dat eerstehulpverleners kunnen communiceren – en het maakt niet uit wie de techniek ‘bezit’.

Tot slot dachten we in 2018 dat eenvoud het doel zou zijn. We stelden dat naarmate de wereld complexer wordt, het steeds belangrijker is om kern- van bijtaken te onderscheiden om succesvol te zijn. Daarom is het essentieel dat bedrijven zich concentreren op het leveren van bedrijfsresultaten en bijzaken uitbesteden. We blijven bij dit standpunt. Kwalitatief goede service voor netwerktoepassingen leveren tegen redelijke tarieven is essentieel. Door de complexiteit van de infrastructuur te verminderen, wordt het goedkoper om de techniek in goede staat te houden. Dit is cruciaal om de kans op beveiligingsaanvallen te verkleinen. Onze klanten zijn actief in een wereld waar onzekerheid en risico’s hand in hand gaan met kansen en voordelen. Het wordt makkelijker de weg te vinden in deze wereld als we hem eenvoudig houden.

Over het algemeen waren wij van mening dat verandering nog steeds het doel was in 2018. Wereldwijde merken en overheidsinstellingen zochten manieren om met technologie hun klanten beter van dienst te zijn en zich te onderscheiden van de concurrentie. Met de opkomst van veel gehypete technologieën zagen wij 2018 als het jaar waarin de nadruk lag op wat organisaties met deze technologieën zouden kunnen bereiken.

Wij denken dat de organisaties die het best in staat zijn geweest om tastbare voordelen te halen uit de inzet van technologie, zonder meer complexiteit toe te voegen aan hun activiteiten, de slag hebben gewonnen.

Later deze week maken we onze voorspellingen voor 2019 bekend.

Over Verizon

Het hoofdkantoor van Verizon Communications Inc. (NYSE, Nasdaq: VZ) bevindt zich in New York Het. Het bedrijf heeft een divers personeelsbestand van 161.000 mensen en genereerde in 2016 bijna 126 miljard dollar aan omzet. Verizon runt het meest betrouwbare draadloze netwerk in de VS met meer dan 113,9 miljoen aansluitingen door het hele land. Ook biedt Verizon communicatie- en entertainmentdiensten via mobiel breedband en het meest geavanceerde glasvezelnetwerk. Wereldwijd levert het bedrijf geïntegreerde oplossingen voor zakelijke klanten.

Anderen lazen ook