Qlik: ‘Bedrijven werven liever mensen met praktische datavaardigheden dan datawetenschappers’

Mensen die goed overweg kunnen met data hebben uitstekende carrièrekansen, blijkt uit onderzoek onder leidinggevenden in opdracht van data-analysebedrijf Qlik namens het Data Literacy Project. Ook blijkt dat werkzoekenden met aantoonbare ervaring met data zo maar eens meer gewild kunnen worden op de internationale arbeidsmarkt dan pure datawetenschappers.

Bijna twee derde van de ondervraagde bedrijven (59% wereldwijd – 61% in Europa) noemde werkervaring of een case-interview, waarbij een kandidaat een zakelijk vraagstuk moet oplossen met behulp van data, als de beste aanwijzing van datavaardigheden. Daartegenover staat dat slechts 17% van de Europese respondenten een bachelor- masterdiploma of zelfs een doctoraat in de datawetenschap beschouwt als het belangrijkste argument om een kandidaat aan te nemen.

De carrièrekansen en salarissen die horen bij goede datavaardigheden lijken dus niet voorbehouden aan hen die een wetenschappelijke of technische studie hebben afgerond. Dit past binnen de door Glassdoor geconstateerde trend dat steeds meer techbedrijven de eis van een wetenschappelijke graad laten varen ten gunste van praktische vaardigheden.

Actief op zoek naar besluitvorming op basis van data

68% van de Europese organisaties (63% wereldwijd) zijn in alle lagen van de organisatie actief op zoek naar kandidaten die kunnen aantonen dat ze data op een goede manier kunnen lezen, verwerken en analyseren. Daar liggen dus flinke kansen. Degenen met een fundamenteel begrip van data en data-analyse vormen in 2020 een derde van de arbeidsmarkt. Het aantal beschikbare posities loopt in dat jaar op tot naar schatting 110.000 –  een stijging van 14% sinds 2015, schat IBM.

Dit is niet verrassend, gezien de enorme groeikansen voor bedrijven waar veel data en datavaardigheden aanwezig zijn en die hun besluitvorming daarop baseren. De Data Literacy Index van Qlik laat zien dat de marktwaarde van datavaardige bedrijven zo’n 3% tot 5% hoger ligt, omgerekend tussen de 300 en 500 miljoen euro voor de organisaties die meededen aan het onderzoek.

Maar vacatures binnen dit vakgebied, voor functies die uiteenlopen van datawetenschappers tot data-analisten en marketingmanagers die gebruikmaken van data, zijn het moeilijkst te vervullen en staan gemiddeld 45 dagen open.

Dit gebrek aan mensen met de juiste kennis en het feit dat slechts 24% van werknemers zich zeker voelt over zijn datavaardigheden, maakt deze competenties  extra gewild en dus waardevoller voor werkgevers. Dat vertaalt zich tevens in hogere salarissen.

84% van de leidinggevenden in Europa, die ook inzicht hebben in de beloningsstructuur, gaf aan dat nu al hogere salarissen worden betaald aan werknemers die data op een goede manier kunnen lezen, verwerken, analyseren en interpreteren. Dat percentage is overigens hoger dan elders in de wereld: in de VS ligt dit percentage op 82%, wereldwijd gemiddeld op 75%.

Beperkte investeringen in eigen werknemers

Ondanks dat ze de waarde van praktische ervaring en datacertificeringen inzien, zegt 58% van de Europese bedrijven dat ze hun eigen werknemers geen trainingen aanbieden op het gebied van datavaardigheden. Slechts 34% faciliteert zelf opleidingsprogramma’s op dat gebied. Dit ondanks het feit dat 78% van de werknemers bereid is tijd en moeite te steken in het uitbreiden van hun kennis. Daarmee loopt Europa duidelijk achter: in Azië biedt slechts 36% van de bedrijven geen datavaardigheidstrainingen aan, tegen 50% gemiddeld wereldwijd.

Degenen die gemotiveerd genoeg zijn om zich bij te scholen, kunnen hun carrière een flinke steun in de rug geven, zeker nu het belang van data blijft groeien in alle bedrijfstakken.

18% van de besluitvormers zegt dat een aanvullende certificering voor datavaardigheden, die bijvoorbeeld na een formele opleiding wordt behaald, de beste indicatie is van de vaardigheden van een kandidaat en aantoont dat deze kan omgaan met de noodzakelijke tools. Dit betekent dat mensen die bereid zijn te investeren in datavaardigheden hun carrièremogelijkheden aanzienlijk vergroten.

“Wij zoeken mensen die nieuwsgierig zijn en vragen stellen. Mensen die openstaan voor het gebruik van data om het beste resultaat te bereiken,” vertelt Lee Raybould, Chief Data Officer van Nationwide Building Society. “De hoeveelheid data groeit constant en er zijn ook steeds meer soorten data. Met de hoeveelheid informatie die daarin besloten ligt, kunnen bedrijven hun voordeel doen. Maar dan heb je wel mensen nodig die met data kunnen en willen werken, en het kunnen interpreteren voor zakelijke besluitvorming. Daarom denk ik dat data beschikbaar moet zijn voor iedereen, ongeacht zijn of haar rol binnen het bedrijf. Het  stimuleren van relevante bijscholing is essentieel voor succes in de toekomst.”

“Beslissingen nemen op basis van de juiste data op het juiste moment is onmisbaar voor goede zorg. Alleen daarmee kunnen we patiënten zorg bieden volgens vaste normen en met dezelfde kwaliteit,” aldus Rishi Muchhala, Manager of Enterprise Intelligence van Nemours Children’s Health System. “Wij willen dat onze artsen, verplegers en managers allemaal in staat zijn data te gebruiken voor hun beslissingen. Maar dat betekent niet dat ze naast medisch specialist ook nog eens datawetenschapper moeten zijn! Dan zouden we niemand overhouden. In plaats daarvan zoeken we naar mensen die ervaring met data hebben, of bereid zijn te leren hoe data voor hen van nut zou kunnen zijn. We hebben een aantal programma’s opgezet waarmee we ze helpen die vaardigheden te ontwikkelen en in hun werk toe te passen.”

“De bevindingen van het onderzoek zijn ondubbelzinnig. De carrièrekansen van mensen met goede datavaardigheden zijn overal goed,” zegt Jordan Morrow, Head of Data Literacy van Qlik en voorzitter van het Data Literacy Project. “Steeds meer organisaties beginnen in te zien dat de waarde van data niet zit in het bezit van data zelf, maar in het omzetten ervan naar informatie die betere besluitvorming ondersteunt. Dat inzicht vertaalt zich in toenemende kansen voor mensen met goede datavaardigheden. We hopen dat deze resultaten een stimulans zijn voor mensen om hun vaardigheden te verbeteren en daarvan de vruchten te plukken.”

Qlik heeft een academisch programma in het leven geroepen om de datavaardigheden van studenten te verbeteren voordat ze de arbeidsmarkt betreden. Ook heeft het bedrijf recent een uniek e-learningprogramma geïntroduceerd voor bijvoorbeeld werknemers die zich willen certificeren op dit gebied.

Via het Data Literacy Project zijn delen van deze programma’s gratis beschikbaar. Deze internationale community spant zich in voor een bredere discussie over datavaardigheden en het ontwikkelen van noodzakelijke tools.

Een samenvatting van de bevindingen van de Data Literacy Index is hier beschikbaar. Bedrijven die meer willen weten over het ontwikkelen van hun datavaardigheden, kunnen terecht op TheDataLiteracyProject.org.

Anderen lazen ook

Laat een bericht achter