Heijmans neemt adviseursrol op zich door IoT-netwerk

BeSense biedt informatie over kapotte lamp tot bezettingsgraad kantoor

Waarom wordt in een kantoor elke kamer en elke werkplek gepoetst, zelfs wanneer die in de dagen ervoor niet gebruikt is? Die vraag van een medewerker van Heijmans leidde uiteindelijk tot BeSense, een Internet of Things-applicatie en -dataplatform dat het bouwbedrijf onder meer bij Aegon al in praktijk heeft gebracht. Het helpt Heijmans bovendien bij het veranderen naar een totaalontzorger voor werkomgevingen.”

Daarnaast krijgen medewerkers inzicht in de beschikbare werkplekken en de drukte op een bepaalde afdeling. Facilitymanagers kunnen op basis van de app proactief hun gebouwbeheer, onderhoud en hospitality optimaliseren. En CEO’s beschikken over stuurinformatie over de bezetting en het gebruik van een kantoorpand, waarmee zij uiteindelijk kosten kunnen besparen.

Businesscase

Die bredere scope was een gevolg van de keuze om aan elk bureau te meten of deze gebruikt wordt. “Dat is ook veel logischer, want dan wordt het een haalbare businesscase”, legt Thunnissen uit. “Alleen schoonmaak monitoren en een paar minuten  winst maken, dat loont niet. Die tijd kan ingezet worden voor verhogen van de hospitality. We hebben gekeken naar iedereen die dat proces raakt. Hoe kunnen we voor iedereen in de keten tot toegevoegde waarde komen?”

De sensoren meten daarvoor verschillende activiteiten: of er onder het bureau beweging is en dus bezet is (maar niet zo dat een keer stofzuigen al een signaal afgeeft), of iemand in een ruimte is, het aantal toiletbezoeken. Daarnaast worden ook temperatuur, luchtvochtigheid, lichtintensiteit, CO2 et cetera bijgehouden.

Heijmans keek puur vanuit de klant. “We zagen een vraag in de markt waar wij een oplossing voor gevonden hebben”, zegt Thunnissen. “We vinden het belangrijk dat het een end-to-end oplossing is die niet stopt bij de rapportage. We gaan graag bij de klant langs om samen rapportages te analyseren. Dus: BeSense creëert data, daarvan maken we informatie voor de facilitymanager en ook stuurinformatie voor de schoonmaker.”

Voordelen

Met schoonmaakbedrijf CSU heeft Heijmans bij Aegon een eerste pilot opgezet. ITvisors en Motion10 leverden de software, de hardware was van Clickey. Thunnissen: “Het voordeel voor de klant is dat hij heel concreet kan zien hoe een pand gebruikt wordt en daarmee hoe je het efficiënter kunt inrichten. Discussies over een tekort aan werkplekken, kun je nu voeren aan de hand van data. Of afdelingen die heel vol zijn, kun je erop wijzen dat elders nog wel ruimte is.”

Een ander voordeel is dat schoonmakers meldingen van bijvoorbeeld een kapotte lamp via het systeem direct doorgeven aan Heijmans, buiten Aegon om. De Heijmans-medewerker weet vervolgens precies welke lamp hij waar moet vervangen, waardoor dit veel efficiënter verloopt.

Adviseursrol

“Het belangrijkste voor ons is dat we leren hoe een gebouw gebruikt wordt”, vertelt Thunnissen. “Wat in de bouw vaak gebeurt, is dat we een bestek van een klant krijgen. Dat betekent dat we als experts de klant niet meer kunnen vragen wat hij wil met zijn pand. De mate van flexibiliteit, de hoeveelheid vergaderplekken of flexplekken: geen enkel bouwbedrijf komt daartoe.”

“Wij willen meer naar een faciliterende rol gaan. Met BeSense kunnen we steeds beter vertellen hoe een klant zijn primaire proces kan inrichten, zodat ze nergens in belemmerd worden. Zodat er bijvoorbeeld altijd een vergaderruimte met beamer is”, zegt Thunnissen. “In het project hebben we alleen nagedacht over wat de toegevoegde waarde is voor de klant. De waarde voor ons is daardoor dat we beter leren hoe een klant het pand gebruikt.”

Anderen lazen ook

Laat een bericht achter