Eerst AVG certificaat uitgereikt

Bureau Veritas Nederland geeft eerste certificaat uit voor Technische Norm Bescherming Persoonsgegevens.

Oxyma, a Merkle company neemt in Rotterdam als eerste bedrijf in Nederland en één van de eersten in Europa het certificaat conform de ‘Technical Standard related to Personal Data Protection against EU regulation 2016/679’ (Technische Norm Bescherming Persoonsgegevens) in ontvangst. De Europese Verordening (AVG/GDPR) voor de bescherming van persoonsgegevens voorziet in de mogelijkheid tot (vrijwillige) certificering. Dat gegeven ligt aan de basis van de door Bureau Veritas ontwikkelde certificatienorm waar nu het eerste certificaat voor is uitgereikt.

Het uitgangspunt van de norm is een gestructureerde aanpak van certificering gericht op de bescherming van persoonsgegevens en gericht op het streven naar compliance ten aanzien van de bepalingen van de GDPR (General Data Protection Regulation) of AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming). De op ISO 17065 (conformity assessment) gebaseerde norm en dito certificering fungeert als hulpmiddel bij het aantoonbaar maken van het streven naar het voldoen aan de Europese Privacywetgeving die van toepassing is voor organisaties in hun rol als verwerkingsverantwoordelijke zowel als verwerkers van persoonsgegevens.

In dit stadium is er sprake van ongeaccrediteerde certificering, echter conform de geldende eisen streeft Bureau Veritas in samenwerking met de RvA (Raad voor Accreditatie) en de privacy toezichthouder (Autoriteit Persoonsgegevens) naar formele accreditatie.

Recent onderzoek van de Autoriteit Persoonsgegevens wijst uit dat maar liefst 94% van de Nederlanders zich zorgen maakt over de bescherming van zijn of haar persoonsgegevens. In onze digitale samenleving delen we onze persoonsgegevens steeds meer en makkelijker. Men maakt zich hierbij vooral zorgen over misbruik van gegevens, toegang tot de gegevens door onbevoegden en dat gegevens in verkeerde handen vallen. Digitale verantwoordelijkheid is één van de grootste uitdagingen voor bedrijven de komende jaren.

Frans Veraart, Bureau Veritas: “Het voldoen door Oxyma aan de Europese wet- en regelgeving rondom de bescherming van persoonsgegevens middels certificering toont eens te meer aan dat compliance als een kritische succesvoorwaarde wordt beschouwd in relatie tot continuïteit in bedrijfsvoering, waarbij de aantoonbaarheid het vertrouwen voedt van zakelijke opdrachtgevers en consumenten. De Technische Norm Bescherming Persoonsgegevens kan als een op zichzelf staande standaard worden gehanteerd, maar in combinatie met andere relevante certificatienormen zoals ISO 9001 (kwaliteit) en/of ISO 27001 (informatiebeveiliging) biedt dit operationele efficiencyvoordelen en een versterking van een integrale en organisatie-brede aanpak.”

Oxyma is nu dus officieel een zeer trotse voorloper in de digitale transformatie die het marketing vak doormaakt door verder te gaan dan louter naleving van regelgeving.

Maike Boumen, Data Protection Manager Merkle Nederland: “Binnen marketing is het essentieel dat we informatie van consumenten verzamelen, opslaan en gebruiken. Bij Oxyma, a Merkle Company doen we er alles aan om deze persoonsgegevens op een veilige en verantwoorde manier te gebruiken. Hierdoor zijn we al jaren ISO 27001 gecertificeerd. Maar met dit certificaat kunnen we ook aantonen dat we verantwoord omgaan met de informatie en privacy van consumenten en dat we voldoen aan de Europese Privacywetgeving.”

Over Bureau Veritas Nederland

Onze missie is om ervoor te zorgen dat organisaties groeien en innoveren, volgens de laatste normen, inzichten en uitdagingen. Dit vormt onze basis in het ondersteunen van meer dan 400.000 klanten wereldwijd in risicomanagement en het verbeteren van bedrijfsprestaties. We bieden onze opdrachtgevers een uitgebreid pakket aan diensten: onder andere metingen, inspecties, validaties, certificering, testen, classificaties, (technisch) advies en training.

Bureau Veritas richt zich met alle activiteiten op de aandachtsgebieden kwaliteit, veiligheid, gezondheid, milieu en maatschappelijk verantwoord ondernemen. We werken voor marktleiders, topmerken en multinationals, zodat ze hun bedrijfsmiddelen, producten, processen en infrastructuur optimaal kunnen inzetten. Maar ook werken we met opdrachtgevers uit het midden- en kleinbedrijf, de overheid en de non-profitsector.

Want elke organisatie, mét of zonder winstoogmerk, internationaal opererend of lokaal, beweegt zich in dezelfde wereld. Een wereld waarin steeds meer verbinding ontstaat, met een continu groeiende behoefte aan duidelijke en controleerbare afspraken met elkaar. En op die manier kunnen voldoen aan internationaal geldende normen en regelgevingen.

Dat is nu zo, en dat was ten tijde van onze oprichting, in 1828, ook al zo. Onze wortels liggen in België en Nederland en inmiddels opereren we wereldwijd, in 144 landen, verspreid over 1.400 kantoren, waarbij we dankzij de inzet en expertise van meer dan 79.000 medewerkers kunnen opereren op basis van integriteit en ethiek, onafhankelijk advies, focus op de klant en een veilige werkomgeving.

Over Oxyma, a Merkle company

Oxyma, a Merkle company is dé specialist in CRM en people-based marketing met een groot aantal (inter)nationale klanten en sterke partnerships met softwareleveranciers zoals IBM, Salesforce en Pega. We helpen opdrachtgevers bij het creëren van betere klantervaringen, hogere klantwaarde en duurzaam succes door middel van slimme, data-gedreven, omni-channel marketingdiensten en innovatieve oplossingen.

Bij Oxyma werken dagelijks meer dan 250 betrokken marketeers, data scientists, creatives en marketing technology professionals intensief samen met marketeers van nationale en internationale opdrachtgevers als BMW, Adobe, KPN, NS, Air France-KLM, Nuon, Unilever Food Solutions, VodafoneZiggo, Elsevier, Volkswagen, en Feyenoord.

Over Merkle

Merkle is een van oorsprong Amerikaans bureau voor ‘people-based marketing’. De Merkle bureaus in Nederland zijn Oxyma, aFrogleap, Oogst, Your Social en OFS. Voor Merkle gaan mensen vóór data. De mensen bij Merkle hebben natuurlijk wel veel verstand van het genereren en gebruiken van data, maar dan vooral om de mens centraal te kunnen zetten in klant- en merkstrategieën. Volgens Merkle is de toekomst van marketing persoonlijk, relevant en duurzaam; gevoed door data, gedreven door technologie en verpakt in creativiteit. Oftewel: people-based marketing. Merkle heeft wereldwijd meer dan 60 kantoren en bijna 7000 medewerkers en is onderdeel van Dentsu Aegis Network.

Anderen lazen ook

Laat een bericht achter