Wie gebruikt er straks de data van studenten?

In het Verenigd Koninkrijk gebruiken veel onderwijsinstellingen al volop learning analytics om het onderwijs te verbeteren. Ook in Nederland willen instellingen die stap nu gaan zetten. Maar wat ze dan precies willen, is vaak nog ongewis. SURF begeleidt hogescholen en universiteiten daarbij.

“Technisch is er van alles mogelijk, maar hoe zorgen we ervoor dat niet de techniek maar het onderwijs leidend is?” Die vraag stelde Christien Bok, programmamanager Onderwijsvernieuwing met ICT bij SURF, zichzelf onlangs in een artikel in vakblad AG Connect. Om daar een antwoord op te krijgen moeten onderwijsinstellingen de koppen bij elkaar steken en samen een ambitie formuleren.

Het afgelopen jaar bezocht een grote delegatie onderwijsbestuurders daarom een zestal universiteiten in het Verenigd Koninkrijk om te kijken op welke manier learning analytics in te zetten zijn. Uit het verslag over die studiereis blijken verschillende motiveringen voor dit gebruik, denk hierbij aan het verbeteren van de studiebegeleiding, het analyseren van interventies of het geven van inzicht in studievoortgang aan student en/of docent. De belangrijkste les was wel: “Wat instellingen willen met het gebruik van studiedata moet voorop staan, niet de beschikbaarheid van de data.”


Lees het hele artikel op www.scienceguide.nl

Anderen lazen ook

Laat een bericht achter