Waarom is een content integratielaag essentieel voor Enterprise search?

Drie redenen waarom een content integratielaag essentieel is

Het beheer en goed ontsluiten van content binnen organisaties is complexer dan ooit. De hoeveelheid data groeit explosief en content is vaak opgeslagen in een verscheidenheid aan verschillende systemen of verspreid over verschillende netwerkschijven, waardoor het moeilijk te vinden en te controleren is. En hoe groter het bedrijf, hoe meer bronnen, dus hoe lastiger het is.

Vanuit het perspectief van het vinden van content denken we, als het gaat om alle content in een organisatie, aan ‘Enterprise Search’. Enterprise Search wordt vaak gezien als dé oplossing die net als Google op het internet, moet zorgen dat iedereen alles kan vinden wat hij wil. Echter, het internet is iets heel anders dan de content binnen een organisatie. En de manier van zoeken op het internet is heel anders dan zoeken naar enterprise content. Waar je bij op het internet meer algemene kennisvragen stelt, zoek je in een organisatie vaak naar een heel specifiek document. Dit vereist een bepaalde manier van inrichten van een zoekoplossing.

Maar wat minstens net zo belangrijk is, is een content integratielaag voor search. Waarom? Lees hier de 3 redenen:

1. Blijf Agile

Het snel veranderende applicatielandschap met content of data die relevant is voor Enterprise Search maakt dat veel bronnen gemigreerd worden, of niet meer relevant zijn voor ontsluiting, of dat nieuwe bronnen aangesloten dienen te worden. Een integratielaag maakt het mogelijk dat dit koppelen snel en efficiënt kan gebeuren zonder grote wijzigingen in het landschap. Een groot voordeel is dat de Enterprise Search omgeving niet hoeft worden aangepast, want deze koppelt ook op de integratielaag. Search blijft zich zodoende bezighouden waar het goed in is, namelijk zoeken en vinden. En de integratielaag is gemaakt voor koppelen en uitwisselen. Zo blijft de organisatie agile, kunnen bronnen snel worden aangesloten, waardoor de flexibiliteit toeneemt en de waarde van Enterprise Search oplossing wordt vergroot.

2. Garbage in = garbage out

Dit aloude gezegde blijft waar. Vooral bij Enterprise Search. Content binnen grote organisaties is veelal dubbel, redundant, triviaal, etc. Dit vertroebelt de zoekresultaten. De zoekalgoritmes kunnen hierop in mindere mate worden ingericht. Een Enterprise Search oplossing is erbij gebaat alleen waardevolle content te indexeren. Dan werken de algoritmes optimaal. Een content integratielaag voor search maakt het mogelijk om allerlei selecties op content te maken voordat het aan de zoekindex wordt toegevoegd. Denk daarbij aan het ontdubbelen, of het inrichten van bepaalde business rules op leeftijd, type content of bestandstypes of combinaties daarvan.

3. Uniforme metadata voor facets

Zeer waardevol voor Enterprise Search is metadata. Binnen een grote organisatie bestaan er echter vaak verschillende systemen met verschillende metadata, of systemen zonder metadata. De integratielaag wordt ingericht op één metadatamodel en biedt standaard transformatie- en verrijkingsmogelijkheden. De metadata wordt getransformeerd en geherstructureerd naar het search model en op basis van bijvoorbeeld business rules of auto-classificatie wordt de juiste metadata aangevuld. Hierdoor wordt alle content met hetzelfde metadatamodel geïndexeerd. Dit maakt efficiënte faceted search mogelijk, wat betekent dat er op de beschikbare metadata gefilterd kan worden. En dat is een zeer welkom mechanisme voor eindgebruikers.

Door Sjoerd Alkema over Enterprise Search Xillio

Anderen lazen ook

Laat een bericht achter