Visuele data-analyse met Qlik redt levens

Optimaliseren van levensreddende processen met behulp van datavisualisatie-oplossing.

De tijd die verstrijkt vanaf het moment dat er bij 112 melding gemaakt wordt van iemand met acute hartklachten totdat een arts de patiënt behandeld heeft is cruciaal. Hoe sneller de behandeling start, hoe groter de kans op overleven en herstel. Veiligheidsregio Noord-Holland Noord wist met behulp van de datavisualisatie-oplossing van Qlik deze tijd flink te verkorten.

Sandor Nieuwenhuijs
Sandor Nieuwenhuijs

Qlik is van oorsprong een Zweeds bedrijf. Twintig jaar geleden werd de onderneming opgericht, met een eigen idee hoe data te analyseren en deze op een visuele manier te presenteren. “Qlik wil heel snel informatie bij alle mensen binnen een organisatie brengen, niet alleen bij de analisten of directeuren”, zegt Sandor Nieuwenhuijs, presales director Benelux bij Qlik.

Het is erg eenvoudig om met Qlik data uit verschillende bronnen samen te brengen om te analyseren. Denk hierbij aan eigen informatie van de bedrijven; externe (commerciële) bronnen, zoals verkeersinformatie van TomTom of data afkomstig van de Qlik Data Market; en open data als Linked Open Data. “Dit stelt gebruikers in staat om alle ideeën te onderzoeken en nieuwe patronen in data te ontdekken. Misschien is het bedrijf op zoek naar een nieuwe product-marktcombinatie of, in het geval van de Veiligheidsregio, naar manieren om levensreddende processen te optimaliseren”, zegt Nieuwenhuijs.

Sneller behandelen

Qlik kan dus helpen bij de optimalisatie van het proces dat volgt nadat een telefoontje over acute hartklachten is binnengekomen bij het alarmnummer 112. “Samen met cardiologen heeft de Ambulancezorg van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord naar oplossingen gezocht om de tijd tussen het bellen van 112 en de dotterbehandeling van patiënten met een hartinfarct te verkorten. Ze hebben het dashboard ‘Call to Balloon’ ontwikkeld en daar tot in detail in kaart gebracht welke stappen gezet worden na het moment van melding tot en met het moment van behandeling in het ziekenhuis. Er wordt gebeld, er worden vragen gesteld, indien nodig wordt de ambulance gestart, de ambulance rijdt naar de patiënt, de eerste zorghandelingen worden verricht en de patiënt wordt meegenomen naar het ziekenhuis. Daar wordt de behandeling voortgezet”, zegt Nieuwenhuijs.

Nu maken de ambulancemedewerkers al onderweg in de ambulance een cardiogram ensturen die meteen door naar de arts.

“Er is door het team heel nauwkeurig gekeken naar welke stappen beter kunnen, of zelfs kunnen worden verwijderd. Een voorbeeld: ze hadden het idee dat veel mensen belden terwijl er niets aan de hand was. De telefoniste stelde daarom eerst vragen; wat is er aan de hand, wat zie je, et cetera. Uiteindelijk bleek uit de data-analyse dat maar een heel klein percentage voor niets belde, maar 5 procent. Nu starten ze bij een melding dus direct de ambulance. Als later blijkt dat het niet nodig is, kan de ambulance alsnog omdraaien. Zo wordt gelijk kostbare tijd bespaard.”

Een ander voorbeeld: de overdracht van de patiënt uit de ambulance aan de eerste hulp duurde lang. “Uit de data bleek dat het bij de eerste hulp vaak druk is en dat het lang duurt voordat er een cardiogram gemaakt kon worden. Dit is nu aangepast en nu maken de ambulancemedewerkers al onderweg in de ambulance een cardiogram. Dit sturen ze meteen door naar de arts. Die hoeft dan niet nogmaals een intake te doen. Dat scheelt weer vele kostbare minuten.”

Hele proces inzichtelijk

Deze optimalisaties lijken voor de hand liggend, maar doordat de data voorheen versnipperd in verschillende databases opgeslagen werd, was er geen integraal beeld. Alle telefoontjes worden vastgelegd, de ambulance registreert informatie, portofoongespreken worden opgeschreven, enzovoort.

Doordat de data voorheen versnipperd in verschillende databases opgeslagen werd, was er geen integraal beeld.

“Als je het samenvoegt, is het meteen heel duidelijk. Maar bij deze organisaties, met allerlei informatiesystemen, spreadsheets, log files, is te veel informatie op verschillende informatie plaatsen niet inzichtelijk. Met Qlik hebben ze gezamenlijk een dashboard gemaakt, waarin al die timings zijn vastgelegd en het hele proces inzichtelijk maakt”, zegt Nieuwenhuijs.

Privacy

Privacy is een issue, dat volgens Nieuwenhuijs binnen Call to Balloon goed gecovered is. ‘Zeker bij privacygevoelige informatie is het belangrijk dat de keten daarin goed samenwerkt en dat er geen lekken plaatsvinden. Qlik helpt daarbij door bijvoorbeeld bepaalde informatie alleen toegankelijk te maken voor de mensen die daartoe gemachtigd zijn.”

Mark van der Heijden is freelance (eind)redacteur voor diverse zakelijke magazines. IT heeft zijn interesse, omdat deze wereld continu in beweging is en innovaties voortbrengt die het leven van iedereen veranderen. Dit geldt ook voor EIM, dat de wijze waarop consumenten en bedrijven met elkaar communiceren verandert.

Anderen lazen ook

Laat een bericht achter