Gebruik Landelijk Schakelpunt in de zorg raakt ingeburgerd

Al 20 miljoen dossiers toegankelijk voor behandelaars

Betrek de burger. René Buitenhuis

Nieuwe cijfers over het gebruik van het Landelijk Schakelpunt geven aan dat de groei in de afgelopen maanden is doorgezet. In het oog springen vooral de 20 miljoen dossiers die zorgverleners voor de behandeling van hun patiënt kunnen inzien. En de meer dan 50 miljoen medische berichten die in 2016 via het Landelijk Schakelpunt zijn verzonden. Recent onderzoek in opdracht van VZVZ geeft aan dat zowel burgers als zorgverleners in overgrote meerderheid positief zijn over de uitwisseling.

Nederlanders

11,2 miljoen Nederlanders hebben een of meer zorgverleners toestemming gegeven om hun dossier toegankelijk te maken voor andere behandelaars op het moment dat dat nodig is. Steeds meer mensen geven meer dan één zorgverlener die toestemming, getuige de 20 miljoen dossiers die nu toegankelijk zijn. Een voor Nederland representatief panel is onlangs om een mening gevraagd over de uitwisseling van hun gegevens. 91% van hen gaf aan daar positief tegenover te staan.

Zorgverleners

Het opvragen van vooral medicatiegegevens lijkt een vast onderdeel van het reguliere zorgproces te zijn geworden. De ruim één miljoen medische berichten die wekelijks het Landelijk Schakelpunt passeren wijzen daar op. Het genoemde onderzoek geeft ook weer dat zo’n 80% van de  zorgverleners meerwaarde zien in het gebruik van het Landelijk Schakelpunt voor medicatieoverzichten en waarneemgegevens.

Gebruik en ontwikkeling

Het gebruik groeit snel. Dankzij de toenemende volumes is het Landelijk Schakelpunt voor steeds meer partijen een relevante infrastructuur om te betrekken in eHealth-toepassingen. Een voorbeeld daarvan is het iPDM-project in Friesland. Dit proefproject toetst de mogelijkheid voor patiënten om via een app in de smartphone een medicatieoverzicht op te vragen via het Landelijk Schakelpunt. Dit is een van de voorbeelden van de manier waarop VZVZ tegemoet komt aan de wensen van de patiënt.

VZVZ houdt zich primair bezig met het behartigen van de belangen van de zorgaanbieders op het gebied van zorgcommunicatie. VZVZ is een vereniging. De leden zijn de zorgaanbieders en verwante rechtspersonen. VZVZ heeft als belangrijkste taken: het ontwikkelen van beleid en strategie voor de exploitatie en verbetering van de zorginfrastructuur. VZVZ treedt op als verantwoordelijke voor de gegevensverwerking en is opdrachtgever en bestuurder van het VZVZ Servicecentrum dat de infrastructuur beheert en exploiteert.

Anderen lazen ook

Laat een bericht achter