Forse tijdwinst import- en exportbedrijven bij douane

Nieuwe tool Taric Support maakt eind aan tijdrovende aangiftes en controles.

Nederlandse import- en exportbedrijven zijn nog steeds enorm veel tijd kwijt aan het invullen en controleren van douaneformulieren. Met een nieuwe softwaretool is het Nederlandse bedrijf Taric Support de concurrentie aangegaan met bestaande overheidskanalen. De applicatie bevat alle relevante informatie voor in- en uitvoer van goederen, zodat werk van dagen binnen een paar seconden gedaan kan worden.

Dat kan importeurs en exporteurs, ship chandlers, expediteurs en vervoerders, op- en overslagbedrijven, juristen en adviseurs veel tijdwinst opleveren. Door steeds veranderende regelgeving, goederencodes, tarieven en andere douane-informatie moeten medewerkers van deze bedrijven steeds opnieuw controleren of hun computersystemen, administratie of vergunningen nog wel up to date zijn. Soms moeten 1500 artikelen handmatig nagelopen worden, wat dagen werk kost. Als ze desondanks een fout maken riskeren ze boetes of andere problemen met de douane.

Tot voor kort hadden bedrijven twee mogelijkheden om alle relevante informatie bij elkaar te krijgen. Tien tot vijftien websites afzoeken naar alle nieuwe EU- en douaneregels of een abonnement nemen op een applicatie van staatsuitgeverij SDU, die een monopolie op deze informatie leek te hebben. Taric Support ging enkele jaren geleden de concurrentie aan met een gebruiksvriendelijke en scherp geprijsde applicatie waarin alle benodigde informatie voor invoer en uitvoer op één plek te raadplegen is. Die is nu verder uitgebreid met een nieuwe controle-tool, Taric Support ABC, waarmee honderden goederen tegelijk gecontroleerd kunnen worden. De tool voert snel een controle uit, geeft een real time overzicht met een foutenpercentage van nul procent en maakt veel extra handelingen onnodig. Dat levert enorme tijdwinst op.

Nederland exporteerde vorig jaar voor 432 miljard euro aan goederen, waarvan 121 miljard naar landen buiten de EU. De import bedroeg 318 miljard euro, waarvan 176 miljard van buiten de EU (Bron: CBS).

,,Het is ongelooflijk dat we in deze branche anno 2017 nog altijd handmatig, repeterend dezelfde data aan het intikken zijn,” stelt Florian Vreeburg, General Manager van Taric Support. ,,Juist op andere fronten in de maritieme- en logistieke sector zijn we zo ontzettend ver. De techniek is er en stelt ons juist hier in staat enorm veel winst te boeken, zowel qua tijd als financieel, door processen te vereenvoudigen en risico’s te minimaliseren.”

Via Taric Support kunnen bedrijven alle benodigde informatie voor invoer en uitvoer op één plek raadplegen. De tool maakt het mogelijk artikelbestanden te controleren en met een druk op de knop up-to-date te houden, via een Excel of CSV-bestand of via een API-koppeling met de eigen computersystemen en programma’s van bedrijven. Het online-programma wordt elke 24 uur automatisch bijgewerkt met nieuwe informatie en is daarmee continu up-to-date. Via een slimme zoekfunctie combineert Taric Support de belangrijkste betrouwbare bronnen met douane-informatie in één applicatie.

Op 12 oktober wordt Taric Support gepresenteerd tijdens het Nationale Douanecongres in het WTC te Rotterdam.

Over Taric Support

Taric Support beantwoordt aan een grote behoefte op de internationale handelsmarkt en is dé standaard voor bedrijven en organisaties die de juiste tool willen hebben voor de ‘compliant’ uitvoering van hun belangrijkste taken. Gebruikers werken zelf mee aan het behoud van de AEO-status en voorkomen boetes achteraf. Partners van Taric Support profiteren dus van de expertise, de creativiteit en de investeringskracht van een sterk collectief. Voor nu en in de toekomst.

Anderen lazen ook