De nieuwe KNVI geeft de informatieprofessional een gezicht

Beroepsverenigingen KNVI, Ngi-NGN en SOD samen verder

Vanaf het begin van dit jaar gaan de beroepsverenigingen KNVI, Ngi-NGN en SOD samen verder. Onder de naam KNVI hoopt de nieuwe beroepsvereniging de informatieprofessional 3.0 nog beter te kunnen dienen. Wouter Bronsgeest, duo-voorzitter van het nieuwe KNVI: “Wie dit vak wil bijhouden, heeft behoefte aan kennis en kennissen.”

wouter bronsgeest
Wouter Bronsgeest

Nog maar drie jaar geleden, op 1 januari 2014, was de fusie tussen Ngi en NGN een feit. “We dachten toen, we doen het rustig aan”, zegt Wouter Bronsgeest, met Paul Baak duo-voorzitter van het nieuwe KNVI. “Toen meldde de KNVI zich, en daarna de SOD, die zich wilden aansluiten bij een grotere organisatie omdat ze zowel inhoudelijke als synergievoordelen zagen. Op inhoudelijke gronden vonden we dat een mooi voorstel. Er is veel overlap; in het beheren en beschikbaar stellen van informatie, het werken met Big Data, enzovoort.”

Ngi-NGN is een vereniging voor de IT-professional, waarbij de informatievoorziening en de bijbehorende IV-middelen en alle processen daaromheen voorop staan. De oorspronkelijke KNVI richt zich meer op de functionele kant ervan; hoe wordt de informatie beheerd, ontsloten en aangeboden.

Bronsgeest: “Juist content- en informatiemanagement is het vakgebied waarbij veel overlap tussen de verenigingen zit. Als het over de informatiestrategie gaat, hoe je de informatie beheert, zorgdraagt voor de juiste metadatering en bij de mensen wil krijgen, dat is de oorspronkelijke KNVI. Hiervoor gelden ook allerlei architectuurprincipes; hoe sla je informatie op, het gebruik van één bron, welke technieken zet je in, hoe ondersteun je bedrijfsprocessen. Dat is weer meer de Ngi-NGN-kant. Je ziet dat de verenigingen elkaar hier dus heel erg raken.”

Van je postzegel af

Volgens Bronsgeest waakt de nieuwe vereniging ervoor ‘een grijze massa’ te worden. In de breedte moet iedereen zich thuis voelen. “Professionals vinden elkaar in special interests groups en afdelingen. Het aanbod aan leden waarmee ze zich kunnen blijven bijspijkeren leveren we nu breder dan voorheen. Tegelijkertijd staan alle evenementen voor iedereen open. Als je als professional een bijdrage wil blijven leveren, moet je van je postzegel af. Je moet een gesprek aan kunnen gaan met de business en met experts in andere vakgebieden.”

Dat is uiteindelijk waar de fusie tussen KNVI, Ngi-NGN en SOD om draait. “Als je je kennis in een vak wil bijhouden heb je behoefte aan kennis én kennissen”, zegt Bronsgeest, “om ook intervisies, gesprekken en contact te houden. De hard skills en soft skills zul je moeten blijven ontwikkelen.”

Een gezicht geven

Al ruim een jaar wordt hard gewerkt aan de fusie tussen de drie verenigingen, werk dat dit jaar verder gaat. Enkele special interests groups en afdelingen die overlap vertonen zullen samengaan. Aan een nieuwe website wordt gewerkt. Een raad van advies met Europarlementariër Marietje Schaake als voorzitter moet ervoor zorgen dat de blik vanwege de fusie niet alleen intern is gericht en dat er bredere maatschappelijke aandacht komt voor de informatieprofessional en de digitale transformatie van de huidige samenleving.

Bronsgeest: “In de toekomst zullen we meer inzetten op leden vanuit hogescholen en universiteiten. Ik denk ook dat we dan wat steviger in de markt staan. Het valt mij persoonlijk altijd op dat er volgens het CBS 200.000 informatiespecialisten zijn, maar dat ze nog niet allemaal lid zijn. Hen moeten we enthousiasmeren, daarvoor moeten we nog heel wat aan de weg timmeren.”

Welke doelstellingen heeft de nieuwe vereniging nog meer? “Aan de binnenkant zijn we tevreden als iedereen die zich tevreden voelde bij zijn vereniging, zich nu nog meer thuis voelt bij de nieuwe vereniging. Dat is goed meetbaar met druk bezochte events en een eventuele groei”, zegt Bronsgeest. “Aan de buitenkant is dat lastiger. We willen dat het vakgebied van de informatieprofessional 3.0 een vakgebied is dat in de buitenwereld beter wordt begrepen. IT en informatie is overal, mensen realiseren zich niet hoe dat werkt en hoe dat mogelijk wordt gemaakt. We willen de informatieprofessional een gezicht geven.”

Door Mark van der Heijden, Redactie VIPdoc

Mark van der Heijden is freelance (eind)redacteur voor diverse zakelijke magazines. IT heeft zijn interesse, omdat deze wereld continu in beweging is en innovaties voortbrengt die het leven van iedereen veranderen. Dit geldt ook voor EIM, dat de wijze waarop consumenten en bedrijven met elkaar communiceren verandert.

Anderen lazen ook

Laat een bericht achter