Data wordt meer en meer een onderscheidende factor

Air France-KLM en onderzoeksjournalisten gebruiken software van Talend om data op te schonen en analyseren.

Air France-KLM en de wereldwijd samenwerkende journalisten die samen de Panama Papers naar buiten brachten hebben op het oog niet veel gemeen. Beide werken echter met grote hoeveelheden data en beide gebruiken software van Talend om deze data op te schonen en analyseren.

Talend heeft gekozen voor één platform, wat de gebruiker in elk onderdeel van de suite eenzelfde gebruikerservaring geeft.

Talend is een leverancier van real time Big Data integration software. De verschillende programma’s hebben als doel data te transformeren naar een ontsluitbaar formaat, dat bruikbaar is voor bedrijven.

Wat Talend daarbij onderscheidt, stelt Auke Jilderda, countrymanager Benelux van het bedrijf, is dat Talend gekozen heeft voor één platform, wat de gebruiker in elk onderdeel van de suite eenzelfde gebruikerservaring geeft. “Belangrijker is dat we werken met codegeneratie. Code draait bij op de Big Data-set. Als er een nieuw framework is, hoeven we enkel de code aan te passen. Daardoor was Talend de laatste jaren telkens de eerste die nieuwe technologieën ondersteunt.”

Het bedrijf is in 2005 opgericht en profiteert sindsdien van de gang naar de cloud en Big Data van veel bedrijven. Die zijn daardoor meer datagedreven worden; data wordt meer en meer een onderscheidende factor. Ook wordt steeds belangrijker dat deze analyses real time worden uitgevoerd, volgens Jilderda. Hij geeft een grote webwinkel als voorbeeld. “Op de achtergrond heeft de retailer de grote bulk aan informatie geanalyseerd, bijvoorbeeld de geschiedenis van de klant in de online shop. Parallel wordt het gedrag van de klanten tijdens het shoppen toegevoegd. Die analyse moet heel snel zijn, zodat ze kunnen voorspellen of de klant wat gaat kopen, en dan alsnog een aanbieding kunnen doen.”

Air France-KLM

Op eenzelfde manier zet Air France-KLM de suite van Talend in. Jilderda: “Air France-KLM concurreert met andere grote airlines, niet zozeer met prijsvechters. Ze concurreren dus op service.”

“Om dat te kunnen, moeten ze beter in beeld krijgen wie de klant is. De klantendata is gedistribueerd over verschillende systemen die pas relatief recent bij elkaar zijn gekomen. Zij hebben meer dan 90 miljoen klanten in hun database, 27 miljoen Flying Blue-leden, miljoenen volgers op Facebook en Twitter. Dat moet Air France-KLM aan elkaar relateren.”

Air France-KLM verbetert 1 miljoen klantgegevens per maand.

De data moet verzameld worden in één database, worden opgeschoond, ontdubbeld en verrijkt. Nog steeds verbetert Air France-KLM 1 miljoen klantgegevens per maand. “Daarna kunnen zij betere informatie geven aan klanten, bijvoorbeeld op basis van vluchtgegevens de klant op het vliegveld een notificatie geven van de gate, ook als deze veranderd is. Zo raden ze ook andere bestemmingen aan, of geven ze een notificatie als de klant een iPad in het vliegtuig heeft laten liggen. Dit is de klantervaring die Air France-KLM wil bereiken en verder ontwikkelen.”

“De enige manier om dat te doen is om grote hoeveelheden data bij elkaar krijgen, op te schonen en te ontdubbelen. Pas als je dat voldoende goed doet, lukt dit. In die zin is het business critical”, zegt Jilderda: “Het tweede dat erbij komt kijken is meta-datamanagement. De data zit nu in allerlei systemen. Dat moet je bij elkaar brengen, zodat je het op de juiste plek kunt vinden. Air France-KLM kan nu tien keer sneller informatie vinden dan voorheen.”

Panama Papers

Het zijn dezelfde stappen die de journalisten achter de Panama Papers hebben doorlopen. De data als gevolg van dit megalek was gigantisch: 2,6T aan data, 11,5 miljoen documenten over 215.000 (brievenbus)bedrijven. Het zou 40 jaar printen en 80.000 bomen kosten om dit op papier te zetten.

De journalisten gebruikten de gratis open source-versie van Talend-software om deze enorme berg data te doorzoeken. Jilderda: “Op hun website is te zien wie met wie heeft gepraat, lopen de connecties hoe. Dat kun je met Big Data. Er zijn heel interessante views uit te genereren.”

Toekomst

Data is een business differentiator waarmee bedrijven meerwaarde kunnen creëren.

De vraag is waar de ontwikkeling van de cloud en Big Data ophouden. Jilderda durft geen voorspelling te geven. “Ik denk dat we de grens op dit moment niet kennen. Big Data is een paradigma-shift, de cloud ook. Dat schaalt heel ver. Hoe ver, ik denk dat we dat nog niet weten.”

Belangrijk is wel dat IT niet meer op zichzelf kan staan door deze ontwikkeling, zegt Jilderda. “IT moet uit zijn ivoren toren komen en in overleg treden met de business. In elke use case waar ik met klanten over praat, is data een business differentiator. Bedrijven zien daarmee een kans om meerwaarde te creëren. Datagedrevenheid moet over de hele organisatie heen komen.”

Anderen lazen ook

Laat een bericht achter