Bijna driekwart van het MKB gelooft dat digitalisering de efficiëntie vergroot

Streven naar kostenbesparing en verbetering van productiviteit en communicatie

Nieuw onderzoek van TomTom Telematics benadrukt dat een groot aantal Nederlandse MKB-bedrijven gefrustreerd is over inefficiëntie van de workflow en zich richt op automatisering om de productiviteit, communicatie en kostenbesparing te verbeteren.

73% van de beslissers werkzaam in MKB-bedrijven met een wagenpark, is ervan overtuigd dat ze meer werk gedaan kunnen krijgen als ze de workflow meer kunnen digitaliseren, blijkt uit nieuw onderzoek van TomTom Telematics. Nederlandse bedrijven zijn goed op weg. De meerderheid geeft aan dat zij voor de dagelijkse taken als onkostenbeheer, contact met klanten, en offertes en facturering, de processen al volledig of grotendeels hebben geautomatiseerd.

Rapporteren van werktijden duurt te lang

Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat 54% van de respondenten bevestigt dat het rapporteren van werktijden te veel tijd in beslag neemt. Er heerst bovendien algemene consensus dat brandstof- en voertuigbeheer een punt van zorg is. 51% van de respondenten geeft aan dat ze meer kunnen doen om brandstofkosten te verlagen en 40% zegt dat de voertuigkosten hoger zijn dan noodzakelijk.

“We spraken met meer dan duizend bedrijven uit de EU en de VS, waarvan 100 in Nederland,” zegt René de Jong, Sales Director Benelux bij TomTom Telematics. “Er waren een aantal zaken die meermaals naar voren kwamen. Allereerst heerst er frustratie over de kosten, inefficiëntie en de kans op fouten bij het handmatig afhandelen van essentiële taken. Daarnaast geven managers aan dat zij behoefte hebben aan digitale oplossingen om deze taken af te handelen.”

Onvermogen heeft negatieve impact

De respondenten uitten ook frustratie over interne communicatie en teammanagement. Een ruime meerderheid (51%) geeft aan dat het onvermogen van hun buitendienst om het toegewezen schema te volgen een negatieve impact heeft op het bedrijf. Nog eens 41% van de respondenten geeft aan er niet volledig zeker van te zijn dat hun chauffeurs zich op de weg veilig gedragen. Ondertussen is 52% het erover eens dat ze een probleem hebben door miscommunicatie bij de interactie met de buitendienst.

“Dit is een ander gebied waarbij besluitvormers automatisering gebruiken om inefficiënties weg te nemen”, aldus De Jong. “15% van de respondenten heeft op dit moment het proces om het beste teamlid voor het werk te identificeren en te sturen, volledig geautomatiseerd, terwijl 47% het grotendeels heeft geautomatiseerd.”

“Bij TomTom Telematics versterken we het succes van MKB-bedrijven die auto’s en bestelauto’s gebruiken als onderdeel van hun bedrijfsvoering. We ondersteunen bedrijven bij de adoptie van krachtige digitale processen die de workflow verbeteren. Ons nieuwste e-book, Digitalizing the Workflow, biedt op basis van onderzoek inzicht aan MKB-bedrijven hoe anderen in hun branche digitaliseren en automatisering benaderen.”

Het volledige rapport is gratis beschikbaar op de website van TomTom Telematics.

Over TomTom Telematics

TomTom Telematics is een businessunit van TomTom, die zich volledig richt op fleet management, voertuigtelematica en connected car-diensten. WEBFLEET is een Software-as-a-Service-oplossing (SaaS) die wordt gebruikt door kleine en grote bedrijven om de voertuigprestaties te verbeteren, brandstof te besparen, bestuurders te ondersteunen en de wagenparkefficiëntie in haar algemeenheid te verhogen. Daarnaast levert TomTom Telematics diensten aan verzekeringsmaatschappijen, verhuurbedrijven, leasemaatschappijen, auto-importeurs en ondernemingen die zowel bedrijven als consumenten bedienen.

Anderen lazen ook

Laat een bericht achter