Artificial intelligence is booming business

De early adopters van ai hebben een technologische voorsprong op hun concurrenten

Uit een onderzoek van Gartner blijkt dat het aantal bedrijven dat een vorm van artificial intelligence (ai) heeft geïmplementeerd in de afgelopen vier jaar met 270 procent is gestegen en in het afgelopen jaar verdrievoudigd is.

En in 2015 zei tien procent van de respondenten dat hun organisatie met ai werkte of daar op korte termijn mee zou starten. Dit jaar is dat aandeel naar 37 procent gegroeid.

Voor bedrijven die op dit moment nog op geen enkele manier vertrouwen op ai is de kans groot dat hun concurrenten dat al wel doen. Dat moet voor cio’s bij eerstgenoemde groep reden genoeg zijn om zich grote zorgen te maken.

De early adopters van ai hebben een technologische voorsprong op hun concurrenten. Daarnaast kan de implementatie van ai-tools op korte termijn al interessante financiële voordelen opleveren. Gartner berekende dat ai in 2018 wereldwijd een bedrijfswaarde van 1,2 biljoen dollar vertegenwoordigde en dat dit in 2022 verder groeit naar 3,9 biljoen. Die waarde wordt in de vroege fase van deze technologie primair gerealiseerd op het gebied van de klantervaring. Dit zal leiden tot een toename van het aantal klanten en de klantretentie verbeteren. Verder helpt ai organisaties om nieuwe omzet te genereren en kosten te reduceren, zo betoogt Gartner.

Bedrijven doen er dus goed aan om ai maar ook machine learning (ml) te omarmen of er in elk geval niet voor terug te deinzen. Bovendien moeten ze niet over één nacht ijs gaan, maar een slimme, toekomstbestendige oplossing selecteren.

Lees het hele artikel op Computable.

Anderen lazen ook