Financiële dienstverleners geven papieren processen nog niet op

Financiële dienstverleners blijven voorzichtig met het digitaliseren van hun bedrijfsprocessen. IT-beslissers werkzaam in de financiële sector stellen dat over twee jaar nog 42 procent van hun belangrijkste processen grotendeels op papier gebaseerd zijn. Zij zijn echter wel van mening dat beveiliging van de papieren processen een gevaar vormt.

Dit en meer blijkt uit onderzoek van Xerox onder 200 IT-beslissers in grote Noord-Amerikaanse en West-Europese financiële organisaties. De resultaten hiervan zijn verwerkt in het rapport ‘Digitalisation at Work’.

Overstap

56 procent van de financiële bedrijven doet nog steeds overwegend zaken op papier. Meer dan de helft (57%) factureert nog steeds naar klanten op deze manier en bijna een op de vijf (17%) heeft nog helemaal geen stappen gemaakt naar een digitale transformatie. Belangrijke zaken, zoals productontwikkeling, facturatie, klantcontacten, HR-onboarding en contracten zijn nog altijd gebaseerd op papier. Dit ondanks het feit dat 43 procent gelooft dat de overstap naar digitale werkprocessen kosten zal besparen en de productiviteit zal verhogen (42%).

Geen prioriteit

Er kan dus geconcludeerd worden dat digitalisering nog niet hoog op de prioriteitenlijst staat bij een groot aantal financiële instellingen. Vooral het ontbreken van gegevensanalyse vormt een belangrijke belemmering voor automatisering en digitale werkprocessen.

Het rapport laat verder zien dat:

  • 44 procent van de financiële bedrijven nog geen oplossingen voor Het Nieuwe Werken heeft geïmplementeerd.
  • 52 procent nog geen gebruikmaakt van clouddiensten of deze nog niet heeft geoptimaliseerd.
  • 50 procent niet of niet optimaal werkt met voorspellende analyses met behulp van big data.

De evolutie van automatisering

Ondanks de huidige afhankelijkheid van papier, heeft de financiële sector wel een focus op procesautomatisering. Meer dan 78 procent van de ondervraagden gelooft dat zij de belangrijkste zakelijke functies hebben geïdentificeerd die zouden kunnen profiteren van automatisering, zoals boekhouding (42%), klantrelaties (38%) en facturen (43%).

“Nu steeds meer financiële instellingen kiezen voor automatisering, wordt het belangrijk om snel trends in prestaties te ontdekken en data te valideren op juistheid. Met digitale business modellen kunnen organisaties een veel duidelijker beeld krijgen van de bedrijfsprocessen. Dit biedt managers inzicht in hoe afdelingen of processen kunnen profiteren van de digitale transformatie”, aldus Herman Levert van Xerox.

Anderen lazen ook

Laat een bericht achter